Archive | September 2011

TEKNIK PENGAJARAN KONTEKSTUAL~~

Assalamualaikum & salam 1 M’sia,

ok la kali ni nak berkongsi skit bahan tentang Teknik Pengajaran Kontekstual dalam Sains dan Matematik..sbb dah mengkaji kenapa perlunya teknik P&P ni.. so mari kita membuat sedikit bacaan utk menambahkan pengetahuan…:)

Pengajaran secara kontekstual ialah pengajaran yang menggabungkan isi kandungan dengan pengalaman harian individu, masyarakat dan alam pekerjaan. Kaedah ini menyediakan pembelajaran secara konkrit yang melibatkan aktiviti hands-on dan minds-on. Ia merupakan alternatif bagi para pendidik untuk menarik minat para pelajar dalam pembelajaran matematik terutamanya daripada golongan yang berprestasi sederhana. Pendekatan pengajaran kontekstual juga meliputi bidang ilmu sains, teknologi maklumat, teknikal dan vokasional. Matlamat utama pengajaran secara kontekstual adalah untuk menghasilkan para pelajar yang cemerlang dan berkualiti sebagai persediaan memasuki alam pekerjaan kelak. Pelajar akan melalui satu atau lebih daripada kaedah-kaedah pembelajaran berikut dalam pengajaran kontekstual iaitu Relating (Menghubungkait), Experiencing (Mengalami), Applying (Mengaplikasi), Cooperating (Bekerjasama) dan Transfering (Memindahkan). Manakala strategi pengajarannya pula melibatkan empat segmen iaitu motivasi, pemahaman, aplikasi dan imbasan kembali dan kemajuan. Pengajaran konteksual ini mampu memberi kebaikan kepada semua pihak iaitu pendidik, pelajar dan juga industri. Selain itu, pengajaran secara kontekstual juga dapat memotivasikan pelajar untuk membuat perkaitan antara pengetahuan dengan aplikasinya dalam kehidupan harian mereka sebagai ahli keluarga, warga masyarakat dan pekerja. Pembelajaran kontekstual yang berjaya memerlukan komunikasi berterusan di pelajar, pendidik, ibu bapa dan masyarakat. Sokongan daripada organisasi masyarakat diperlukan untuk menjayakan strategi pengajaran kontekstual selain daripada maklum balas yang diperolehi daripada pelajar sebagai satu komponen yang penting untuk mengukur keberkesanan program pembelajaran kontekstual.

Continue reading

Advertisements

Majlis Bersama KPT

pada hari Khamis 22/9 yg lalu kami telah mengikuti rombongan ke Poltiteknik Port Dickson untuk menghadiri Majlis Bersama Menteri KPT dan Pelancaran Persatuan KPPPTSM.. walopun berat hati nak pegi sbb dah satu jbtn kna antar 12 org, maka terpaksa la pegi jugak.. kalau x pegi kena cari ganti..huhu..saper nak pegi dr pagi smp mlm tu kan..

kitorang bertolak lbh krg 8.30 pg, benti mkn pagi dlm 9.30 pg pastu benti lagi 11 lbh kat ulu bendul & smp PD dlm kul 12 lbh utk mkn tgh..hehe..smp kat ctu dlm 1 lbh..& majlis bermula kul 2.30 ptg..ada ucapan, persembahan tarian & nyanyian, sumbangan anak yatim & jamuan hari raya..banyak tul menu nyer smp x termkn la plak..hehe..pastu bertolak balik dlm kul 4.30 ptg, benti kat jempol dan smp di muadzam lbh krg kul 9 mlm.. huhu…penat nyer sok keja plak.. ok la ni ada ckit gambar yg sempat di ambil..

Program di SMK TPPTM

Asslamualaikum & slm 1 Msia,

lama dah x update blog ni..banyak sbnrnya aktiviti kat PMS ni..cuma x sempat nak citer jer..hehe..ni nak citer psl aktiviti semlm kat sek men keb tengku panglima perang tengku muhammad, indera mahkota, kuantan..kitorang pegi seramai 6 orang utk mengajar cikgu2 Microsoft Project 2010 & Geometric Sketch Pad (GSP)… start pkul 9.15 smp 11.15 pg..pastu ada majlis penutup & jamuan mkn tgh.. ni adalah antara gambar yang sempat diambil..

This slideshow requires JavaScript.