Teknik Belajar Matematik

salam to all,

hm hari ni just nak bg bbrp tips utk belajar matematik.. sbb rmai students terutama kaum Melayu dok ckp maths ni ssh la aper la…ye la maklum la kalau di poli ni thp diorg pun x sbrp kan..huhu.. tp sbnrnya tu semua alasan sja..hendak seribu daya x nak seribu dalih..btul x? so aku pun mencari bbrp tips yg blh dijadikan panduan oleh semua pelajar yg berminat meningkatkan taraf keupayaan dan kemahiran matematik masing2..

Perkara yang paling penting dalam matematik adalah memahami konsep asas matematik. disini la masalahnya sbb students yg menjejak kaki ke poli ni kebanyakannya lemah konsep asas spt operasi +, -, x, /, kuasa dll..malah nak tekan kalkulator pun kdg2 lecturer yg kna tunjukkan gak.. huhu.. sbnrnya kalau kita dpt jwb sstu soalan, masa tu la kt akan rasa puas ngat sbb dpt jwpn btul kan..hehe..

Proses pembelajaran matematik memerlukan teknik belajar aktif. Sewaktu belajar matematik, anda perlu lah mengikuti langkah berikut:

  • mengenalpasti apa yang anda tahu dan apa yang anda tidak tahu. Dan anda juga perlu tahu bagaimana untuk meminta bantuan guru bagi menyelesaikan masalah yang anda tidak tahu.
  • Jangan sekali-kali ponteng kelas matematik. Pembelajaran matematik melalui guru adalah lebih berkesan berbanding belajar sendiri.
  • Aktifkan diri anda dalam kelas matematik. Belajar dahulu sedikit secara bersendirian sebelum kelas matematik.
  • Ambil peluang untuk bertanya apa yang anda tidak faham bila berpeluang.
  • Berjumpa guru diwaktu rehat untuk bertanyakan masalah yang kamu tidak tahu. Cara bergini akan lebih mendekatkan kamu dengan guru. Ini lebih memotivasikan kamu untuk berjaya dalam matematik.
  • Untuk mengelakan rasa bosan anda disarankan mewujudkan kumpulan belajar matematik.
  • Masa belajar matematik adalah bergantung kepada anda tetapi disarankan sekurang-kurangnya 2 jam sehari dan lakukan tiap-tiap hari. Pastikan setiap soalan adalah benar-benar bekualiti dan mencabar.

Matematik adalah satu matapelajaran yang memerlukan anda menyelesaikan masalah. Penyelesaian masalah matematik membantu anda lebih memahami topik-topik dalam matematik dan juga membantu anda lebih mengingat fomula matematik dan ia juga membaiki teknik menjawab anda. diharapkan pelajar semua dpt memanfaatkan tips yg diberikan..krn kejayaan tdk akan dtg bergolek..usaha menentukan segalanya..🙂

9 thoughts on “Teknik Belajar Matematik

  1. saya seorang yg lemah maths…skrg saya lemah dan hilang semangat utk belajar maths keraan saya asyik dapat c untuk subjek itu…subjek lain saya ok,tp, math?? thn ni saya akan mnduduki pmr,dan saya brharap agar saya dapat a utk maths…tp,sy x yakin…bantulah saya….

    • salam diyana, saya rasa awak kena rajin buat latihan la…cari cth soalan dan cuba jwb..pastu kalau x faham kena tanya kawan / guru di sekolah la… insya Allah kalau kita rajin berusaha hasilnya mesti memuaskan…jgn cpt putus asa tau! Gud luck!

  2. assalamualaikum !!
    saya nie susah skit nk pick-up ap yg ckgu dh ajar. tp ble ckgu dh trangkan msih tak phm… arh tkot nyer apabila nk bwt latihan math, klo bwt msti kne tiru cara owg lain…
    ap tips yg bgos utk saya agknyer??

    • waalaikumslm adik, adik kena lebihkan usaha lagi jgn cpt putus asa.. walaupun x phm lagi blh tanya cikgu atau kwn2 yg lain utk bg penerangan semula kpd adik.. jgn la tkt buat latihan sbb matematik adalah subjek yg memerlukan banyak latihan.. adik kena biasakan diri cuba buat sendiri dulu, cek jwpn di blkg buku yg disediakan, kalau x dpt jwpn barulah compare jln kerja adik tu dgn jwpn kwn.. smg berjaya!

    • perlu kaji kenapa gred menurun, adakah kurang latihan memandangkan soalan makin susah atau sebagainya.. adik jgn putus asa terus berusaha ok!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s